2011. április 20., szerda

Masszív FoszlósKakaósKalács



Ez a recept nagy fejfájást okozott nekem. Eszembe jutott ma, nem tudom miért, hogy Piroska mit cipelt a kosarában. Amire rájöttem az a bor és a kalács. Hát neki álltam egy ősrégi, barnára színeződött könyvben nézelődni. Fura volt, hogy 1 kg liszthez 9 dl tejet ír. Mindenesetre neki kezdtem. 
  • 1 kg liszt
  • 8 dkg cukor
  • 3 dkg élesztő
  • 1 kk só
  • 10 dkg margarin vagy 8 dkg zsír
  • 9 dl tej
  • !!!!! 2 db tojás sárgája!!!!!
Az élesztőt 1 dl langyos tejben 3 ek. liszttel elkevertem és kitettem az ablakba, had fusson világnak. A maradék 8 dl tejben feloldottam a cukrot a sót és bár a recept nem említi a tojást, eleve kétkedve álltam hozzá, így tettem bele. Mikor az élesztő elvégezte a dolgát, beleborítottam a lisztbe, majd a tejes-tojásos keveréket is. Ekkor látszott, mennyire híg, fánk tészta állagú az egész. Elkezdtem dagasztani kézzel és szépen adagoltam hozzá a lisztet, mert egyszerűen a 30 percnyi dagasztással sem láttam a jövőbeli fonható állagát.  Addig liszteztem, míg a tészta kicsit ragacsos, galuska tésztánál  keményebb nem lett. Majd a felolvasztott, de már nem forró margarint négy részben adtam hozzá, mindig bele-bele gyúrva. Így is ragacsos volt a massza, a csúszós margarintol még annyira sem akart össze állni. Mindenesetre 30 perc gyúrás után egy szép sima, kezelhető egyveleget kaptam. A tésztatömeg alatt kiliszteztem az edényt, majd visszatettem és az oldalát is körben, a tetejével egyetemben megszórtam. Több mint egy órát kelesztettem a teraszon, közvetlen napfényben. Szépen háromszorosára dagadt. Ez rengeteg, nagy adag. Lisztezett konyhapultra borítottam, ketté vettem, majd mind két felet harmadoltam. Mindkét kalács egyik harmadát kinyújtottam, kicsit szétlapogattam, kakaóporral - cukrozottal- meghintettem, össze csíptem, hogy ne folyjon ki, ne égjen meg a kakaó és összefontam. Két jókora darab hármas fonatot kapunk így. Megemlíteném, külön-külön sütőpapíron végeztem mindkettőt, a tetejüket megkentem olvasztott vajjal, majd még fél órát kelesztettem őket. Amelyiket éppen sütöttem, az kapott egy kis tojássárgát a tetejére, be a sütőbe 30-45 percre 180°C fokon, attól függ milyen a sütő. Addig a másik pihent. Csere és készen is vannak a hiperszuper nagy hatalmas aranybarna foszlós kalácskák.:)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése